menusearch
myhesarak.ir

برگزاری کارگاه آموزشی بودجه ریزی مشارکتی ویژه شورایان محلات با مشارکت شورایان محله ی حصارک

header
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ دوشنبه
(0)
(0)
برگزاری کارگاه آموزشی بودجه ریزی مشارکتی ویژه شورایان محلات با مشارکت شورایان محله ی حصارک
برگزاری کارگاه آموزشی بودجه ریزی مشارکتی ویژه شورایان محلات با مشارکت شورایان محله ی حصارک

در شورای پنجم برای اولین بار در مصوبه سیاست‌ها و الزامات تدوین بودجه و دربند 6 جهت‌گیری‌ها و اولویت‌های بودجه شورای شهر تهران، شهرداری موظف به تدوین بودجه از طریق مشارکت فعال و بهره‌گیری از نظرات شورایاران، سازمان‌های مردم‌نهاد شده است. همچنین اختصاص 1 تا 5 درصد بودجه تملک دارایی سرمایه مناطق منوط به اخذ نظر مشورتی شورایاران با توجه به شاخص‌هاست. این مورد در ادوار گذشته وجود نداشته و در این دوره مصوب شده است.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی شورایاری ها، بر اساس مصوبه‌ای که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است، شورایاری‌ها عملا ناظر بر عملکرد شهرداری‌ها خواهند شد. اگرچه در این دوره شورایاری‌ها را از دخالت در امور اجرایی بر حذر داشته شده‌اند اما بودجه‌نویسی تهران محله محور شده و شورایاران نقش مهمی در تعیین اولویت‌های محلات و تعیین بودجه برای محلات خود خواهند داشت. دراین‌ارتباط ستاد شورایاری‌ها کلاس‌های آموزشی را با محوریت بودجه با حضور اعضای شورای شهر تهران و کارشناسان برای شورایاران برگزار کرده است. اولین جلسه آموزشی بودجه با حضور هیات اجرایی ستاد هماهنگی شورایاری ها و شورایاران محلات مناطق 3 ،4 و 9 برگزار شد.

 

بودجه‌ریزی عادلانه محله محور، حق شهروندان است.

درگذشته روند بودجه‌ریزی محلات از بالا به پایین بود و شورایاری‌ها هیچ دخل و تصرفی در بودجه‌نویسی محلات نداشتند. سؤال این است که با این روند بودجه محلات عادلانه بوده است؟ آیا شهروند منطقه 3 به همان میزان از خدمات ایجادشده استفاده می‌کنند که یک شهروند منطقه 20 از این خدمات استفاده می‌کند. حال اینکه عوارض پرداختی شهروندی که در منطقه 3 زندگی می‌کند بیش از منطقه 20 است. ازاین‌روستکه می‌خواهیم این روند را اصلاح کنیم.

 

اصلاح بودجه‌نویسی باتجربه جهانی

 اصلاح روند بودجه‌نویسی تنها با استفاده از تجربه جهانی ممکن است. حدود 5 دهه است که این روند تغییر کرده. در ابتدا بودجه‌ریزی مشارکتی توسط شهروندان در شهری در برزیل صورت گرفت. شهروندان در مورد منابعی که در این شهر به دست می‌آورد، تصمیم می‌گیرند و به عبارت بهتر بودجه‌ریزی در این شهر از سوی مردم صورت می‌پذیرد. امروز به‌جز مناطق خاورمیانه در اکثر کشورهای دنیا این شکل از بودجه‌ریزی اجرایی شده است.

 

ناچار به بودجه‌ریزی محله محوریم

 در ایران نیز چاره‌ای وجود ندارد جز اینکه به سمت بودجه‌ریزی از پایین به بالا حرکت کنیم. در بودجه‌ریزی مشارکتی شهروندان فرصت مشارکت را مؤثرتر از رأی دادن صرف به‌صورت بی‌نام‌ونشان می‌دانند. البته در ایران فرصت چنین مشارکتی را نداریم. درنتیجه حال که مردم محلات به شورایاران رأی داده‌اند که اعضای شورایاری یاور اعضای شورای شهر باشند، باید شیوه جدیدی را در بودجه‌ریزی در تهران اجرایی کرد.

 

مراحل بودجه‌ریزی در مشارکت محور

در کشورهایی که بودجه‌ریزی مشارکت محور اجرایی می‌شود. در ابتدا جلسات محلی تشکیل می شود. در این جلسات مردم اولویت‌های خود را تشریح کرده و اولویت‌های اصلی از دل نشست ها استخراج‌شده و درنتیجه شهرداری‌ها نیز بر اساس این اولویت‌ها، برنامه‌های خود را برای مشارکت و جذب مشارکت شهروندان منتشر می‌کند. در مرحله بعد مجمع شهرداری و شورای شهر تشکیل‌ می شود و تصمیم می گیرند و در مرحله بعد از تصویب و تنظیم  بودجه، اجرا می‌شود.

 

مراحل بودجه‌ریزی مشارکتی در شهرداری تهران

اگر قرار است در شهر تهران بودجه‌ریزی مشارکتی صورت گیرد باید در 6 مرحله صورت گیرد. مرحله اول وضع قانون توسط شورای شهر است. مرحله بعدی آموزش و توانمندسازی است که در این جلسه هدف نیز همین مورد است. مرحله سوم، تعیین اولویت‌ها و مشکلات است که باید از طریق بودجه شهرداری تصویب شود. مرحله چهارم تدوین و تهیه بودجه است. مرحله پنجم مشارکت در بررسی و تصویب بودجه و مرحله ششم نیز نظارت بر اجرای بودجه است.

 

مبنای قانونی بودجه مشارکتی

 در شورای پنجم برای اولین بار در مصوبه سیاست‌ها و الزامات تدوین بودجه  و دربند 6 جهت‌گیری‌ها و اولویت‌های بودجه شورای شهر تهران، شهرداری موظف به تدوین بودجه از طریق مشارکت فعال و بهره‌گیری از نظرات شورایاران، سازمان‌های مردم‌نهاد شده است. همچنین اختصاص 1 تا 5 درصد بودجه تملک دارایی سرمایه مناطق منوط به اخذ نظر مشورتی شورایاران با توجه به شاخص‌هاست. این مورد در ادوار گذشته وجود نداشته و در این دوره مصوب شده است.

 

بودجه‌ریزی محله محور و مشارکت مالی شهروندان

زمانی که شهروندان درک کنند که در بودجه‌ریزی محلاتشان نقش دارند، آنگاه در پرداخت بهای خدمات و عوارض شهر فعال‌تر ظاهر خواهند شد. اگر قرار باشد شهرداری به نیابت از شهروندان شهر و مازاد تراکم بفروشد تا منابع مالی به دست آورد، احتیاجی به نظر شورایاران نبود. در این شیوه مدیریتی شهر را نه به شهروندان بلکه به عده‌ای از اهلی شهر می‌فروشد تا منابعی به دست آورده و خرج کنند.

 

از بودجه‌ریزی سنتی تا بودجه‌ریزی مشارکتی

 از ابتدا تا قبل از شورای دوم بودجه‌ریزی سنتی در شهرداری تهران اجرا می‌شد. در شورای سوم و چهار بودجه‌ریزی عملیاتی اجرایی شد و در شورای پنجم نیز بودجه‌ریزی مشارکتی اجرایی شد. این بودجه‌ریزی موجب اصلاح ساختار هزینه‌ها در شهرداری می‌شود.

 

اصول بودجه‌ریزی مشارکتی

اولا باید پذیرفت که جامعه متکثر است درنتیجه اختلاف‌ سلیقه در برآورد نیاز محلات وجود دارد. درثانی دوم باید دقت کرد که در بین منافع افراد تضاد مشروع وجود دارد درنتیجه نباید به دنبال حذف منافع برخی در بودجه‌ریزی مشارکتی حرکت کرد به همین علت همه اعضای شورایاری ها باید پیشنهاد‌ت بودجه‌ریزی محلات را امضا کنند. نکته سوم اینکه افرادی که باهم اختلاف‌نظر دارند باید برای تکمیل اطلاعات همدیگر بکوشند و تعارضات را کاهش دهند و به توافق برسند.

 

آثار مثبت بودجه‌ریزی محله محور

 در بسیاری از موارد این پیمانکاران و برخی مدیران شهرداری هستند که به بودجه جهت می‌دهند. برای نمونه همه ما درک کرده‌ایم که جدول کوچه نیاز به رنگ‌آمیزی ندارد اما رنگ می‌شود. ازاین‌رو اگر قرار است این روند تغییر یابد، مسیر بودجه و مبلغ بودجه باید توسط شورایاری‌ها تعیین شود.

 

اجرا و نظارت بر اجرای بودجه

 در اجرا بودجه این تنها شهرداری‌ها هستند که می‌توانند بودجه را اجرایی کنند و شهرداری و شورای شهر به‌هیچ‌وجه دخالتی در این مرحله ندارند اما در بحث نظارت بر اجرای بودجه شورای شهر وظایفه نظارت را بر عهده دارد اما شورای پنجم معتقد است که کارشناس نباید بر اجرای بودجه نظارت داشته باشد. ازاین‌رو این اختیار را با دسترسی در پرتال به عهده شورایاران قرار خواهد گرفت.

 

شورای یاری و بودجه‌ریزی مشارکت محور

 شورایاری‌ها در گام اول باید مسائل و مشکلات محله را شناسایی کنند. گام دوم، تعیین راه‌حل اجرایی و منابع موردنیاز است. گام سوم، پیش‌بینی تدوین و تصویب بودجه نویسی است. گام چهارم اجرای بودجه است. البته باید دقت داشت با تصویب صرف بودجه اجرا نمی‌شود، زیرا موارد متعددی وجود دارد که شورا تصویب کرده اما شهرداری آن را اجرا نکرده است. گام پنجم مشارکت در فرآیند اجرای پروژه است و مرحله بعد نیز نظارت بر اجرای به‌موقع و صحیح بودجه خواهد بود.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر